Tysse
B2B e-handels- och självbetjäningsportal med integration till Dynamics AX för att stödja återförsäljare och kunder.
Tysses B2B-portal är byggd med DynamicWeb Commerce Suite, – tätt integrerad med Dynamics AX. Deras återförsäljare kan enkelt beställa nya släpvagnar med reservdelar, se beställningar och fakturor, och även hålla koll på en kommissionslista (släpvagnar levererade, ej fakturerade).
Tysse är Norges största släpvagnstillverkare och säljer cirka 10 000 släpvagnar per år via ett nätverk av 141 återförsäljare.
Utmaning
För några år sedan uppdaterade Tysse affärssystemet Microsoft Dynamics AX, men e-handelsplattformen som följde med var inte optimal.
Webbshopen var instabil, svår att använda och med ett otidsenligt gränssnitt.
Den icke-användarvänliga onlineportalen ledde till att allt fler återförsäljare ringde till Tysses huvudkontor för att lämna en order, vilket resulterade i mycket manuellt arbete för Tysses säljare. Situationen för både återförsäljarna och säljarna blev så småningom ohållbar.
Därför startade jakten på en ny e-handelslösning och valet landade på DynamicWeb..
Lösning
Tysses B2B-portal är byggd med Dynamicweb Commerce Suite, – tätt integrerad med Dynamics AX.
Deras återförsäljare kan enkelt beställa nya släpvagnar med reservdelar, se beställningar och fakturor, och även hålla koll på en kommissionslista (släpvagnar levererade, ej fakturerade).
En av de häftigaste funktionerna är möjligheten att köpa reservdelar baserat på en släpvagns serienummer. Genom att ange ett serienummer får användaren en komplett produktionsstycklista från AX, och möjlighet att köpa en önskad reservdel direkt från stycklistan (Bill Of Material).
På så sätt kan Tysse garantera korrekta reservdelar varje gång! B2B-portalen har gett Tysses återförsäljare ett efterlängtat verktyg för att underlätta samarbetet och affärerna med Tysse.
Resultat
B2B e-handels- och självbetjäningsportal för att stödja återförsäljare och kunder.
Med e-handelslösningen från Dynamicweb utvecklad av Mennt kan återförsäljarna nu lägga beställningar på egen hand, vilket resulterar i mer tid för Tysses säljare att aktivt kunna supporta återförsäljarna.
Resultatet av den nya e-handelslösningen märks redan. Inom den första månaden med den nya e-handelsportalen kom över hälften av alla beställningar från återförsäljare via webbshoppen i stället för på telefon. Tidigare kom bara 1/3 av alla beställningar via onlineportalen.