Laks & Vilt
Headless B2B e-handel med kundportal och integration till Microsoft D365
Laks & Vilt hade en föråldrad webbsida som inte levde upp till den moderna marknaden. Därför togs det tillsammans med Mennt beslut om att göra en Headless lösning med e-handel från DynamicWeb och med integration till Dynamics 365.
Laks & Vilt har i 100 år levererat färsk fisk och skaldjur till ledande restauranger, matställen, sushirestauranger och stora hushåll i Oslo regionen. De levererar även gourmetspecialiteter inom kött, bär och torrvaror. Laks-& Vildtcentralen har varit grossist i Lerøy Seafood Group sedan 2006.
Utmaning
Deras tidigare webbplats var föråldrad och levde inte upp till den moderna marknaden och den var absolut inte mobilanpassad varför kunderna beställde via telefon.
Andelen order som gjordes via telefon var mycket tidskrävande. Detta skapade mycket manuellt och ineffektivt arbete för säljkåren. Det vår svårt att söka fram produkt och allt detta tillsammans, gjorde att kunderna ringde in med sina order. Anledningen till att kunderna föredrog att beställa via telefon var att processen med beställning online inte var tillräckligt informativ och risken för fel var för stor.
En annan utmaning var att kunderna oftast beställde mellan klockan 21 och 06 på morgonen för att få så färsk produkt som möjligt. Laks och Vilt önskade att öka konverteringsgraden för båda befintliga och nya kunder genom att erbjuda en användarvänlig och intuitiv e-handel.
Lösning
Laks & Vilts B2B-portal är byggd Headless med DynamicWeb Commerce Suite, – tätt integrerad med Dynamics 365.
Mennt intervjuade Laks & Vilts kunder för att säkerställa vad de verkligen behövde för att underlätta i deras vardag. Detta gav Mennt mycket bra information om hur lösningen skulle anpassas för att underlätta kunderna i deras vardag. Det var viktigt att det var användarvänligt och enkelt att beställa.
Därför började man med att designa mobilversionen först. Vilket till slut gjorde att kunde valde en Headless lösning för att få så mycket designfrihet och funktionalitet som möjligt.
Kunderna kan nu logga in via kundportalen och ser sina individuella priser och mängdrabatter, favoritlistor, och de kan lägga återkommande beställningar och få en överblick över sina order och fakturor.
Den nya e-handelslösningen erbjuder en mycket förbättrad användarupplevelse som sparar både kunderna och säljkåren hos Laks & Vilt för mycket manuellt arbete och tid.
För säljarna finns nu ett samarbetsverktyg där de kan gå in och ikläda sig eller ”impersonate” identiteten som sin kund, vilket ger dem möjlighet för att förbereda orderförslag till kunden eller svara på frågor om den order som kunden håller på med.
Integrationen till Microsoft D365 har effektiviserat arbetsflödet då mycket manuellt arbete har tagits bort.
Resultat
Headless B2B e-handel med kundportal och integration till Microsoft D365
Mennt har tillsammans med Laks & Vilt skapat en fantastisk bra digital plattform genom att använda DynamicWeb Commerce Suite och det finns otaliga möjligheter för vidareutveckling.
Inte minst har de fått bra feedback från kunderna som verkligen har anammat den nya kundportalen för att den underlätter så mycket i deras vardag.
De senaste 6 månader har 50-60 kunder fått testa funktionerna och det har gjorts lite justeringar under den perioden. April 2023 släpps in ytterliga kunder efter testperioden. Den nya webbsida är inte live än men det förväntas att det blir senare under 2023.
Segment
B2B, Headless, Självbetjäning, Dynamics 365
Location
Norge
Partner
Mennt