Gastro Import

B2B e-handel med CMS, PIM, digital warehouse och integration till NAV.

Tillsammans med CAPO togs beslut om att byta till DynamicWeb all-in-one lösning. Detta är en väldigt komplett digitaliseringslösning för Gastro Import som använder de alldra flesta delar: CMS, PIM, E-handelslösningen, Navision integrationen samt den utåtriktade delen i PIM systemet - digital warehouse.

Gastro Import är ett klassiskt handelsföretag som i mer än 30 år har importerat gourmetspecialiteter och delikatesser från hela världen. De säljer till Skandinaviens ledande restauranger, matställen, kaféer, stormarknader och delikatessbutiker.

Utmaning

Utmaningen för Gastro Import var att de hade ett olika antal system som inte motsvarade förväntningarna på användarupplevelsen. Magento e-handelslösningen var en lösning, PIM systemet en annan, Navision var en tredje lösning och CMS en fjärde, men det fungerade inte klockrent med synkroniseringen av dessa system.

Exempelvis hade PIM-systemet begränsningar med arbetsflöden och det var svårt at få hög kvalitet i bland annat produktbeskrivningar. Det var dessutom tungt och kostnadskrävande så fort de behövde lägga till ett fält eller göra ändringar.

Den huvudsakliga målgruppen för Gastro Import är B2B kunder och det saknades ganska vitala delar för att kunna ge dem en bra användarupplevelse. Bland annat såg kunderna inte sina individuella priser eller om varan fanns i lager och när den kunde levereras. I den gamla lösningen såg de bara ett listpris, och sen fick säljarna knappa in ordern och lägga till både kundens stafflade volympriser och individuella rabatter manuellt. Alla giltiga priser låg i Navision där det inte fanns en tillräckligt bra integration.

Gastro Import behövde ett stöd till säljare som är ute och besöker kunder, där de lätt kan lägga en order direkt på plats hos kunden, samt ett system som också bistår med att effektivisera PIM arbetet.

En ytterligare utmaning var att andelen order som gjordes via den gamla e-handelslösningen var låg, bland annat för att det inte fanns ett användarvänligt flöde och priser saknades. Vilket skapade mycket manuellt och ineffektivt arbete för säljkåren.

Lösning

Tillsammans med CAPO togs beslut om att byta till DynamicWeb Commerce Suite. Detta är en väldigt komplett digitaliseringslösning för Gastro Import som använder de allra flesta delar: CMS, PIM, E-handelslösningen, Navision integrationen samt den utåtriktade delen i PIM systemet - digital warehouse.

PIM-systemet är nu ett stöd där det kommer förslag på vilken information som behöver förbättras. Kunderna ser sina individuella priser och mängdrabatter, och e-handelslösningen erbjuder en mycket förbättrad användarupplevelse. För säljarna finns nu ett samarbetsverktyg där de kan gå in och ikläda sig eller ”impersonate” identiteten som sin kund, vilket ger dem möjlighet för att förbereda orderförslag till kunden eller svara på frågor om den order som kunden håller på med.

Integrationen till Navision har effektiviserat arbetsflödet då mycket manuellt arbete har tagits bort.

Resultat

En dedikerad arbetsgrupp från Gastro Import har jobbat intensivt med Capo vilket har gjort att projektet har gått bra från det att de började i april och till lösningen lanserades i slutet på augusti 2022. Gastro Import började testa med säljare och ett mindre antal kunder. Efter några veckor bjöds alla kunder in och målet är nu att få allt större andel av order att ske digitalt. DynamicWeb har skött utbildningen av Gastro Import i deras egen lösning och samarbetat har fungerat bra för alla inblandade parter.

”Digital warehouse” i lösningen, gör att Gastro Imports kunder kan ladda ner produktblad direkt från produktsidan. Både säljare och kunder kan nu logga in och skapa broschyrer och produktkataloger i ”digital warehouse” som är som ett verktyg för automatiseradtrycksakstillverkning.

Ambitionen framöver är att arbeta engagerat med bloggen på hemsidan så att content och commerce knyts samman ännu mer och att inspirationen driver på försäljningen till bland annat butiker, kaféer och restauranger.

Gastro Import har skapat en fantastisk bra digital plattform med otaliga möjligheter där man kan fortsätta att digitalisera säljarnas arbete och skapa flera affärsmöjligheter i framtiden.

Vår nya lösning är inte bara mer stabil utan den har även inneburit att vi ökat försäljningen. Utöver det så frigör det tid för vår säljorganisation.

Segment

B2B, CMS, PIM, Grossist , Dynamics NAV

Plats

Sverige, Norge, Danmark

Partner

Capo