Europcar

B2B och B2C bokningsportal för hantering av 7 000+ passagerar, personbilar och fordon.

Den nya plattformen säkerställer korrekt uppdaterade webbutikdata via nära integration med CARLA, som är Europcar.dk:s ERP-system för bokning och ekonomi. Lösningen är även integrerad i företagets CRM-system.

Europcar är en av Nordens största biluthyrningsföretag. Företaget är känt för de flesta européer och täcker varumärken som PS Car Rental, Driveon.net, TaxFreeCars och BookCar.

The Challenge

Europcars användare ska kunna boka den bil som exakt matchar deras behov – och det ska ske snabbt och smidigt, trots de många val som krävs på vägen.

Bokningssystemet på europcar.dk måste hantera särskilda specifikationer, ålderskrav och tillgänglighet för mer än 7 000 personbilar, skåpbilar och lastbilar. Priserna ska givetvis alltid vara aktuella och Europcars B2B-kunder ska även ha sina egna differentierade avtalsvillkor.

Slutligen ville företaget revitalisera den tidigare europcar.dk-lösningen med en ny och optimerad responsiv design och en digital profil som matchar den internationella versionen – Europcar.com.

The Solution

Den nya plattformen säkerställer korrekt uppdaterade webbutikdata via nära integration med CARLA, som är Europcar.dk:s ERP-system för bokning och ekonomi. Lösningen är även integrerad i företagets CRM-system.

Bokningen görs med Angular för optimal prestanda och avancerad sökning. Sajten visar alltså produktdata redan i sökresultatet, utan att användaren behöver klicka sig vidare.

Det har varit viktigt att ha en användarvänlighet i toppklass, med ett klart förbättrat bokningsflöde. Användaren väljer själv om han/hon vill boka via inloggning, manuellt med all data eller via snabb bokning. Europcar kan nu även erbjuda extraerbjudanden som en del av bokningsflödet.

The Result

Online-omsättningen ökade kraftigt under det första året med den nya lösningen. Webbplatsens första mikrosajt genererade en omsättning på 2,4 miljoner under de första 12 månaderna.

SEO-mässigt har det också gått rätt väg med den nya hemsidan, där vi ser en ökning av organisk trafik på 17 % med betydligt fler nya användare (18 %) och ett stort fall i avslagsfrekvensen (20 %).

Europcar kan också enkelt skapa mikrosajter för sina stora kunder med unika priser, produkter och unik bokningsmiljö. Här upplever företaget en betydande omsättningsökning.

De två undermärkena taxfreecars.dk och bookcar.dk körs på samma DynamicWeb-plattform som Europcar.dk – med samma mallar och integrationer, där bara designen är annorlunda. Malländringar och tekniska uppdateringar får alltså effekt över alla sajter och gör underhållet av sajterna mycket enklare. Europcar har därför planerat att även flytta PS Car Rentals hemsida till samma plattform.

För det första var det viktigt för oss att erbjuda både våra B2C- och B2B-kunder en professionell onlinetjänst som var i toppklass! Det måste ske via en förhöjd användarupplevelse samt en framgångsrik integration till vår bokningsmotor och CRM-system.

Det har vi fått med den nya lösningen! Det var också viktigt att sajtens visuella identitet stämmer överens med vårt moderbolag – utan att kompromissa med vår danska affärsmodell. Internt har det dagliga arbetet med sajten också blivit mer intuitivt och flexibelt. Till exempel kan vi nu enkelt skapa mikrosajter för våra största kunder, vilket har resulterat i en betydande ökning av intäkterna för de enskilda kunderna."

Segment

B2B, B2C, Marketing, Organisation

Plats

Danmark, Sverige, Norge

Webbplats

Partner

Novicell