Ege Carpets
Ny estetisk webblösning med CMS, DynamicWeb PIM och en sömlös ERP-integration
Ege Carpets valde, efter en grundlig analys, DynamicWeb som leverantör av den nya webblösning med ett CMS, ett PIM-system och en sömlös ERP-integration som främsta drivkrafter. Lösningen möter Ege Carpets kunders behov av en estetisk och inspirerande hemsida och designen skräddarsys personligen efter Ege Carpets önskemål.
Ege Carpets väljs av företag över hela världen. De fokuserar på kontraktsmarknaden med särskild uppmärksamhet på den kommersiella, hospitality- och marinindustrin. Ege Carpets tillhandahåller vackert designade kvalitetsmattor och kan till och med erbjuda sina kunder chansen att skapa individuella designlösningar.
Utmaningen
Ege Carpets hade många utmaningar med sin gamla webshop
Tidigare när Ege Carpets skulle lansera ett nytt mattsortiment gav man de nya produkterna en webbkod dagen innan lanseringsdatum. Det innebar att de inte kunde berika sina produkter med beskrivningar och bilder förrän efter att alla produkter hade lanserats.
Sedan Ege Carpets grundades 1938 har hållbarhet varit en väsentlig del av tillverkningen av mattor. De ville ha en webbshop där de kunde förena alla historier med hållbarhet med produkterna.
Ege Carpets målgrupp är främst arkitekter och designers som arbetar med stora B2B-projekt inom hotell, kontor, kryssningsfartyg och detaljhandel. De är väldigt visuella och vet allt om de senaste trenderna inom material, mönster och färger. Ege Carpets ville inspirera och utbilda sina kunder och behövde en ny hemsida för att göra det.
Tidigare, när en kund beställde en fysisk tygprov, kunde det ta dagar innan kundservice behandlade beställningen och vidarebefordrade den till rätt säljare. Det var en stor önskan att göra den processen mer effektiv. För att möta sina kunders krav anlitade de Novicell för att göra en kundanalys för att ta reda på målgruppernas behov.
Lösningen
Ege Carpet valde DynamicWeb för att leverera sin nya webblösning med ett CMS och ett PIM-system
Lösningen möter Ege Carpets kunders behov av en estetisk och inspirerande hemsida och designen skräddarsys personligen efter Ege Carpets önskemål.
DynamicWeb PIM gjorde det enkelt för Ege Carpets att skapa, underhålla och uppdatera sitt innehåll. Med extra filtreringsmöjligheter på varje produkt har det aldrig varit lättare för deras kunder att hitta den perfekta produkten som passar deras projekt.
Den nya hemsidan innehåller en mängd formulär för att snabbt komma i kontakt med en säljare. Så fort ett formulär eller ett prov skickats in meddelas ansvarig säljare. Det gör kundupplevelsen mycket effektivare, smidigare och bättre.
Med DynamicWeb PIM har det interna arbetsflödet kring lanseringen av en ny produktkollektion aldrig varit enklare. Nu är det möjligt att ge alla produkter en webbkod i ERP, i veckorna före lanseringsdatumet. Så snart produkterna har en webbkod kommer produkterna automatiskt att finnas tillgängliga i PIM-systemet. När produkterna finns i PIM-systemet avaktiverar Ege Carpets de nya produkterna och använder veckorna fram till lanseringsdatumet för att berika alla produkter med bilder och beskrivningar. På lanseringsdagen är de redo att aktivera den nya kollektionen som är helt uppdaterad med rätt produktdata.
Idag är hållbarhet mycket mer synligt och integrerat i webshopen. Ege Carpets har skapat hållbarhetsberättelser som är kopplade till relevanta produkter. På så sätt är berättelserna tillgängliga för kunden och en av Ege Carpets viktigaste värderingar syns nu över hela hemsidan.
Resultat
Kunddatabasen har ökat med 6 %
Webbplatsen är det mest leadgenererande verktyget Ege Carpets har. PÅ bara tre månader genererade det över 1600 relevanta leads för försäjlningsavdelningen. Dessutom ökades Ege Carpets kunddatabas med 6 %.
En av de viktigaste KPI:erna för webbplatsen var att öka beställningarna av fysiska prover. På bara fyra månader ökade antalet klick till just den webbplatsen med 250 %.