Sundqvist
B2B och B2C e-handel med CMS, PIM, digital warehouse och systemintegrationer
Sundqvist och Capo gjorde tillsammans en kartläggning av de olika målgruppernas behov och hur de kunde lösas på bästa sätt. Det togs beslut om att byta till DynamicWeb Commerce Suite som är en väldigt komplett digitaliseringslösning för Sundqvist. De använder de allra flesta delar: CMS, PIM, E-handelslösningen, samt den utåtriktade delen i PIM systemet - digital warehouse.
Sedan 1963 har Sundqvist försett Sverige med några av marknadens främsta varumärken inom köksredskap och är Sveriges ledande experter på japanska knivar. Produkterna säljs via återförsäljare i detaljhandeln och genom restauranggrossister. Det breda sortimentet vänder sig till såväl proffskockar som hemmakockar.
Utmaning
Sundqvist behövde ny webbsajt för konsument som gav en bättre upplevelse, skapade mer intresse för produkterna och ökade antalet konsumenter som länkades vidare till återförsäljande butiker. Det behövdes också en bättre e-handel där återförsäljande butiker kunde se sina priser och lägga order.
Framförallt krävde detta en mer komplett och tillförlitlig integration med affärssystemet. Målsättningen var att öka andelen order som läggs via e-handel.
Därutöver önskade Sundqvist att ge sina kunder en ännu bättre upplevelse när det gäller produktinformation. Därför skapades en PIM-lösning som på ett smidigt sätt berikar produkterna och skapar ett enkelt överblick för Sundqvist.
Lösning
Sundqvist och Capo gjorde tillsammans en kartläggning av de olika målgruppernas behov och hur de kunde lösas på bästa sätt. Det togs beslut om att byta till DynamicWeb Commerce Suite som är en väldigt komplett digitaliseringslösning för Sundqvist som använder de allra flesta delar: CMS, PIM, E-handelslösningen, samt den utåtriktade delen i PIM systemet - digital warehouse.
PIM-systemet är nu ett stöd där det kommer förslag på vilken information som behöver förbättras. Kunderna ser sina individuella priser och mängdrabatter, och e-handelslösningen erbjuder en mycket förbättrad användarupplevelse.
Ett 20-tal onlinebutiker säljer Sundqvist produkter. En integration till Prisjakt utvecklat av Capo gör att Sundqvist nu har en överblick över vilka onlinebutiker som har vilka varor i lager samt vilken övrig information Prisjakt har. Detta ger kunden en så pass trevlig upplevelse att det enbart länkas till de onlinebutiker som faktiskt har varan på lager.
En ny B2B e-handel skapades som integrerad del i webbsajten där återförsäljande butiker kan logga in, se sina priser och lägga order. Capo utvecklade i samarbete med Sundqvist en modern och stabil integration till affärssystemet för alla delar som krävs för B2B e-handel - bland annat artiklar, kunder, lagersaldo, kundpriser, kampanjer och order. I e-handeln finns personaliserat innehåll som exempelvis ytor där de produkter som är mest relevanta för målgruppen lyfts fram och kampanjinformation för den specifika återförsäljaren.
Resultat
Sundqvist ser att den nya lösningen ger de resultat man önskat i form av ökade besökarantal och ökade konverteringar. Den nya e-handeln uppskattas av butiker och användandet ökar stadigt med nya lösningen. Redaktörer hos Sundqvist uppskattar den smidiga hanteringen av webbinnehåll och produkter i nya lösningen.
Efter utveckling av den initiala lösningen har Sundqvist fortsatt den digitala utvecklingen för att skapa ännu mer affärsnytta. Områden som utvecklats och lanserats är bland annat en norsk systersite på adress sundqvistnorge.no
Segment
B2B, CMS, PIM, Grossist, Digital Warehouse
Plats
Sverige, Norge
Webbplats
Partner
Capo