Outfit International

En plattform. Två brands. 11 e-handelssajter. Förbättra varumärkesupplevelsen.

Sedan lanseringen har Härkila och Seeland lanserats på fem respektive fyra marknader och i internationella versioner. Tillsammans har de nu över 11 e-commerce-sajter på väg. Det mest imponerande resultatet är att den genomsnittliga orderstorleken är fyra gånger högre än förväntat. Vi ser också en enorm tillväxt i webbplatstrafik på upp till 400 % på marknaderna.

Sedan etableringen i 1976 har Outfit International A/S levererat utrustning och kläder till jägare och friluftsentusiaster i hela Europa.

Utmaning

Outfit International ville stärka sina varumärken Härkila och Seeland. Både Härkilas och Seelands webbsidor var omoderna och de var samtidigt i behov av att stärka sitt varumärkesbudskap samt förbättra sina kunders digitala varumärkesupplevelse.

En annan stor utmaning var att underlätta för distributörerna och deras verksamheter. Utifrån en ny strategi skapades en solid grund för de två varumärkenas framtida digitala utveckling. Målet är att webbutikerna ska bidra med att skapa trovärdighet och ett oumbärligt förtroende hos kunderna, genom en stark visuell identitet och en användarvänlig digital design.

Innan man bytte design var det svårt för Outfit International att optimera den individuella kundupplevelsen. Därför ville man nu fokusera på enhetlighet genom att skapa en igenkännbar identitet och därmed optimera upplevelsen för användarna. Utmaningen för Outfit International låg i att kunna skala upp tillväxten till internationella marknader , just för att kunna tillgodose marknadernas olika behov.

Lösning

Genom insikt i kundernas digitala och fysiska köpmönster, identifiering av influencers och kartläggning av olika beröringspunkter, har det tagits fram en ny digital strategi och en vision för köpresan. Grunden är en ny e-handelsplattform som fokuserar på varumärkesupplevelse och historia – allt samtidigt som kundens lojalitet till den lokala jaktbutiken respekteras. En Click & Collect-funktion för de lokala återförsäljarna var därför en viktig del av lösningen.

Med respekt för Härkilas långa och starka varumärkeshistoria har den visuella identiteten vidareutvecklats för både hemsidan och produktförpackningen. Insikten om kundernas beteende är genomtänkt i strukturen och produktkategoriseringen på båda webbplatserna.

Dessutom har vi utvecklat ett brett utbud av anpassade element för visning av innehåll, för att möta önskan om en stark varumärkesupplevelse. UX, design och frontend utvecklas utifrån ett mobile-first-perspektiv, vilket säkerställer en positiv upplevelse på alla enheter.

DynamicWebs All-in-One-plattform var det optimala backend-valet, eftersom det tidigare manuella arbetet innefattade en mängd olika system och komplexa interna affärsprocesser för webbredaktören, som dessutom hade en önskan om visuell flexibilitet.

Med fokus på varumärkesupplevelsen har vi utvecklat en ny försäljningskanal som vi snabbt kan anpassa och rulla ut till våra önskade marknader. De ger oss nya och strategiskt viktiga möjligheter. Dessutom ger Click & Collect oss ett nytt och attraktivt erbjudande för våra distributörer och våra kunder

Nikolaj Trier, Manager Sales Support & E-commerce
Resultat

1 plattform. 2 märken. 11 e-handelssajter. Sedan lanseringen har Härkila och Seeland lanserats på fem respektive fyra marknader och i internationella versioner. Tillsammans har de nu över 11 e-commerce-sajter på väg. Det mest imponerande resultatet är att den genomsnittliga orderstorleken är fyra gånger högre än förväntat.

Vi ser också en enorm tillväxt i webbplatstrafik på upp till 400 % på marknaderna. Genom att skapa en pålitlig upplevelse för nya kunder har det resulterat i en lösning som i hög grad tillfredsställer konsumenten i de enskilda länderna.

Det har varit stort fokus på att lokaliseringen ska vara optimal, så att momenten ordnas efter vad de lokala konsumenterna förväntar sig av en webbshop på nätet.

Integrationsramverket gör det möjligt att utnyttja data från NAV. Med DynamicWebs API går det även att designa skräddarsydda kundresor som både kan samverka med e-postmarknadsföring och samla in betalningar via nya Altapay Provider – allt styrt från kundens nuvarande system.

Dessutom gör den förbättrade e-handelsmodulen i DynamicWeb det enkelt att nå målet om en visuellt stark varumärkesupplevelse kombinerat med en smidig och effektiv försäljningskanal. DynamicWebs PIM-system används även för sökarkitektur, kategorisering och placering av de många e-handelsprodukterna.

Segment

B2C, Marketing, PIM, Retail, Dynamics NAV

Plats

Danmark, Sverige, Norge

Partner

AKQA