HC Cargo

E-handelslösning med 25 000 användare och 30 000 unika produkter på 5 olika språk

DynamicWeb är ryggraden i den nya sajten. Lösningen fungerar optimalt för flera språklager (7 vid uppstart och 13 före årets slut) och för de landspecifika delarna av sajten. Samtidigt är systemet mycket skalbart och då HC-CARGO kontinuerligt rullar ut nya butiker och undersajter över hela världen till sina 14 000 kunder, finns det goda möjligheter att utöka lösningen.

HC-CARGO är den ledande leverantören av elektriska bildelar i Europa och har varit ett av Bosch-koncernens varumärken sedan 2008.

Utmaning
Med 24 000 produkter var en intelligent och snabb sökfunktion nödvändig för att ha en överskådlig webbshop med intuitiv navigering. Eftersom 75 % av företagskunderna i Europa och Nordamerika söker på nätet innan de köper bilreservdelar, har en välfungerande sökmotor blivit fokus för hela projektet.

Utmaningen var HC-CARGOs enorma katalog med blandade produkttyper och komplexa produktrelationer. Samtidigt var sökfunktionen tvungen att hålla reda på de många individuella priserna, lagerstatus och fraktalternativ, samt utföra en specificerad produktsortering beroende på sökning.
Lösning

DynamicWeb är ryggraden i den nya sajten. Lösningen fungerar optimalt för flera språklager (7 vid uppstart och 13 före årets slut) och för de landspecifika delarna av sajten. Samtidigt är systemet mycket skalbart och då HC-CARGO kontinuerligt rullar ut nya butiker och undersajter över hela världen till sina 14 000 kunder, finns det goda möjligheter att utöka lösningen.

Det har inneburit en ny inloggningsdel för verkstäderna, där de kan skapa användare, beställa produkter, se lagerstatus, göra favoritlistor och checka ut – allt på ett ställe.

Samtidigt är den komplexa sökfunktionen uppbyggd som en omedelbar sökning som visar resultaten medan kunden skriver in sin sökning. Resultaten presenteras i en rullgardinsmeny, uppdelad i produkter, kategorier och artiklar. Den blixtsnabba katalogsökningen är baserad på Lucene Index och Angular JS.

Allt tillsammans gör sökverktyget det mycket enklare för användarna att navigera mellan tusentals produkter med komplexa namn och siffror. Sökningen görs både på de 24 000 produkterna i HC-CARGOs databas och på ca 512 000 OEM-nummer. Kunden kan även söka efter produkter utifrån bilens nummerskylt, modell eller motortyp.

Enkel integration med AX gör att du kan hämta användarspecifika priser, fraktsätt och fakturaöversikter live.

Resultat

HC-CARGO har nu en sida som innehåller 30 000 unika produkter på fem språk, 900 000 stycklistor och 25 000 användare.

Den nya sajten har gett HC-CARGO 20 % ökad tillväxt online jämfört med 2014, och en köphastighet på hela 58 %. Dessutom hanterar sajten mer än 100 000 onlineförfrågningar under rusningstid.

Segment

B2B, Distribution, Dynamics AX

Plats

Sverige

Webbplats

Partner

Novicell