Flying Tiger

Förenkling av ett inköpssystem med 25 000 produkter för 900 butiker

Enskilda butiksanställda möts nu av en egen dashboard med information om varje butik. Det innebär att den inköpsansvariga från till exempel Köpenhamn eller London inte ser samma information, eftersom de är kopplade till olika lager.

Flying Tiger Copenhagen är en dansk kedje av prylbutiker. Dess första butik öppnade i Köpenhamn 1995 och kedjan har nu nästan 1000 butiker. Dess största marknader är Danmark, Storbritannien, Italien och Spanien

The Challenge

Flying Tiger, som är ett roligt shopping koncept, har över 900 fysiska butiker världen över. Var och en av dessa beställer genom Flying Tigers Copenhagens interna inköpssystem. Inköpssystemet är därför ett oumbärligt verktyg i den dagliga verksamheten, varför stabilitet, funktionalitet och snabbhet är ett måste. Flying Tiger Copenhagen behöver därför ett inköpssystem som kan spara medarbetarnas tid och göra beställning av nya varor enklare, lättare och mer transperant. 

Som en föjld av detta fanns en stark vilja att optimera det interna inköpssystemet, så att alla butiksanställda, oavsett ålder och nationalitet, enkelt och snabbt skulle kunna driva det nya inköpssystemet. 

The Solution

Med den nya DynamicWeb-lösningen möts varje enskild butiksanställd av sin egen dashboard med information om varje butik. Det innebär att den inköpsansvarige från till exempel Köpenhamn eller London inte visas samma information, eftersom de är kopplade till olika lager. Tidigare har de anställda inte läst corporate nyheter. Nu finns det en nyhetsruta på framsidan som meddelar den anställde om olästa nyheter.

Med över 25 000 produkter behövdes ett avancerat söksystem. På framsidan kan användaren nu söka efter produkter via en utökad 'typ-a-head' sökfunktion som visar produkterna samtidigt som användaren skriver. Bredvid de föreslagna produkter är de relevanta kategorier avbildade. Användaren kan även söka efter toppkategorier/grupper som köksredskap, leksaker, högtid (jul) och liknande. Denna sökfiltrering gör att du kan komma väldigt långt i sökningen.

Även etiketter, såsom prislappar, kan nu på ett enkelt sätt skrivas ut av användaren. Användare kan söka genom sökverktygen efter de produkter som de saknar prislappar på, och under hela processen finns det möjlighet att lägga till ytterligare produkter.

 

The Result

Snabbheten har legat i framkant genom hela utvecklingen av lösningen. Det var viktigt att lösningen var snabb och därmed sparade onödig väntetid för alla anställda. Följaktligen är produktdata nu förladdad. Detta innebär att medan användaren klickar på "nästa" visas sidan visas sidan omedelbart. Därför finns det ingen fördröjning för användaren trots ett produktsortiment som omfattar mer än 25 000 produkter. 

Lösningen är skräddarsydd och baserad enbart på Flying Tiger Compenhagen-identiteten. Allt är noga övervägt. Det innebär blandt annat att alla ikoner på sajten är handplockade för att matcha varandra och Flying Tiger Copenhagens identitet. Dessa ikoner finns alla i SVG, vilket gör lösningen snabbare och skarpare. Följaktligen ger överföringen av Flying Tigers ikoniska identitet ett estetiskt och användarvänligt uttryck. 

Segment

B2C, Organization

Location

Denmark

Partner

twoday