Fagerberg
Digital självbetjäning för B2B-kunder
Fagerberg ville erbjuda en konkurrenskraftig webbshop som kunde hantera ett växande antal kunder med en kundportal med inloggning och live integrationer av ekonomi- och lagersystem.
Gustaf Fagerberg är en återförsäljare och tillverkare av ventiler och system för ett brett spektrum av industrier. Överlag kännetecknas produkterna av hög kvalitet i kombination med kunnande från Fagerbergs specialister. Gustaf Fagerberg har sin huvudsakliga verksamhet på den danska marknaden.
Utmaning
Eftersom B2B-kunder blir alltmer digitala på alla marknader ville Fagerberg erbjuda sina kunder en digital självbetjäningstjänst så att de kunde se sin orderhistorik och enkelt beställa nya varor utan att behöva ringa eller skicka e-post direkt till Fagerberg.
Mer specifikt ville Fagerberg erbjuda en konkurrenskraftig webbshop som kunde hantera ett växande antal kunder med en kundportal med inloggning och live-ekonomiska och lagersystemintegrationer.
Lösning
Fagerberg har fått en ny B2B-webbshop byggd på DynamicWeb All-in-One standardplattform. Lösningen inkluderar en fullt fungerande PIM-modul som säkerställer ett uppdaterat och fritt flöde av produktdata. Lösningen integreras också med Fagerbergs befintliga ERP-system och samlar in produktdata i PIM-systemet.
Detta innebär att Fagerberg får alla nödvändiga funktioner i en fullt fungerande och användarvänlig B2B-webbshop - allt samlat i en plattform.
Den nya lösningen inkluderar:
- Integration med Business Central så att medarbetarna har enkel tillgång till data i hela organisationen
- B2B-inloggning med RMA där kunderna kan se sin orderhistorik, göra ombeställningar, skapa favoritlistor, se uppdaterade priser och specialerbjudanden, leveransvillkor etc.
- Imitationer så att Fagerberg kan logga in som B2B-kund och guida genom plattformen
- Uppdaterade produkt- och innehållslistor i webbshoppen
- Formulär i webbshoppen för att hantera produktspecifika förfrågningar från kunderna
Resultat
Med en B2B-webbshop byggd på DynamicWeb fick Fagerberg en snabb och alltid uppdaterad lösning som är kompatibel med de senaste funktionerna och uppdateringarna av DynamicWeb.
Med integrationen av Business Central får kunden den bästa användarupplevelsen och de anställda det bästa dataflödet över hela organisationen.
Dessutom uppnådde Fagerberg:
- En genomsnittlig sessionstid på webbplatsen på 72,22 % jämfört med samma period förra året
- En drastisk minskning av avvisningsfrekvensen med endast 20,45 % jämfört med 43 % under samma period förra året
- I genomsnitt besökte användarna 3,65 sidor per session, vilket är en ökning med 28,95 % jämfört med samma period förra året