Euronics

B2C e-handel med integration till Dynamics AX och Solr Search Server

Med DynamicWeb har Euronics åstadkommit en ny webbshop på en plattform som designmässigt är anpassad till kedjans grafiska identitet. Webbshopen är responsiv och användarvänlig på desktop såväl som på mobil och surfplatta. Detta är viktigt på grund av företagets många mobilanvändare.

Euronics är en av de största elektronikåterförsäljare i Europa med 11 000 butiker. Euronics kan erbjuda kunderna mycket konkurrenskraftiga priser på såväl elektronik som installationstjänster. Synergin mellan onlineplattformen och deras fysiska butiker är avgörande för Euronics.

Utmaning

Euronics utmaning är att visa upp det stora sortimentet av elektronik, hushållsapparater med mera i en tydlig och strukturerad plattform. Designen ska harmonisera med samma visuella identitet hos varumärket som det gör i andra delar av Europa.

De fysiska butikerna ska därför stödja relationen mellan butiken och nätkunden. På samma sätt måste behovet av personalisering och produktrekommendationer vara möjligt i för Euronics kunder.

Lösning

Med DynamicWeb har Euronics åstadkommit en ny webbshop på en plattform som designmässigt är anpassad till kedjans grafiska identitet. Webbshopen är responsiv och användarvänlig på desktop såväl som på mobil och surfplatta. Detta är viktigt på grund av företagets många mobilanvändare.

Sökmotorn är integrerad i Apache Solr som ger kunderna relevanta sökresultat när de använder sökfunktionen på webbshoppen. Den söker i både produkter, kategorier och innehåll. Raptorintegrationen gör det möjligt att rekommendera skräddarsydda produktflöden till kunderna. Med dessa två integrationer täcks kundernas behov av produktsökning och inspiration.

Webshoppen finns även i alla fysiska butiker på surfplattor i butik, så kunderna har hela produktsortimentet vid sin sida.

Resultat

Med e-handelslösningen från DynamicWeb har Euronics fått uppfyllt behovet av en modern lösning med responsiv design över flera kanaler. Den nya designen och ”frontend-markup” har webbshoppen blivit en online-reflektion av Euronics visuella identitet.

Webbshopen stödjer installationstjänsterna, de fysiska butikerna och broschyren som Euronics vill uppmärksamma kunderna samt hjälpa kunderna att lätt hitta den information de söker. Integrationen i de fysiska butikerna gör det möjligt för de lokala butikerna att rikta sig till sina lokala kunder med rätt erbjudanden och budskap.

Hubspot-integrationen ger rätt spårning, identifiering av potentiella kunder och marknadsföringsautomatisering. Utöver detta har Euronics fått en ”heap of motion” grafik till att använda i deras onlinemarknadsföring. 

Segment

B2C, Retail, Dynamics AX

Plats

Danmark

Webbplats

Partner

INET DESIGN