Erik Larsen & Søn

DynamicWeb lösning med B2B och B2C e-handel med PIM

Erik Larsen & Søn stärker sin digitala närvaro med en anpassad webbshopslösning.

För mer än 80 år sedan, år 1939, öppnade Erik Larsen sina dörrar till en värld av högkvalitativt järn och stål. Sedan dess har de levererat innovativa profillösningar, stålfogar, rör och kopplingar för fallskydd, svetsfria och borrningsfria anslutningar av stålbalkar samt konstruktion av flexibla rälsystem för danska byggprojekt, civilingenjörsprojekt och industri. 

The Challenge

Optimering av B2B e-handel

Erik Larsen & Søn förstärker sin digitala närvaro med en skräddarsydd webbshopslösning.

Erik Larsen & Søn ville stärka digitaliseringen av sitt företag och implementera en avancerad och användarvänlig webbshopslösning riktad mot B2B-kunder. Målet var att:

  • Erbjuda kunder bättre och snabbare service på en personlig digital plattform.
  • Göra det enkelt för kunder att se sina egna priser och relaterade offerter för olika byggprojekt.
  • Ge kunder enkel tillgång till komplett och korrekt huvuddata om alla produkter.
  • Låta kunder skapa olika avdelningar och tilldela anställda till dem samt låta kunder själva hantera sina anställdas rättigheter.
The Solution

A solution that addresses complex challenges

För Erik Larsen & Søn var kraven på en framtida lösning olika:

  • Lösningen skulle kunna hantera kundspecifika priser baserade på olika parametrar, inklusive kundgrupper och kunder, osv. Dessutom skulle den kunna hantera olika typer av rabatter och individuella avtal.
  • En offertfunktion där kunder kan begära anpassade offerter baserade på specifika behov och större mängder anbudsdokument.
  • Det borde finnas olika nivåer av kontotillgång där en administratör hos Erik Larsen & Søns kunder kan skapa anställda och tilldela dem olika rättigheter, t.ex. om de kan se priser, vilket sortiment de kan se, adresser de kan beställa till, osv.
  • Det skulle vara möjligt att hantera och presentera tekniska produktdata som levereras från PIM, med automatisk kategorisering av nya produkter från ERP, överföring av attribut och produktfilter till e-handel.


Med Dynamicweb eCommerce som lösning har Erik Larsen & Søn tagit steget mot en avancerad B2B-webbshop som möter de komplexa utmaningarna med prissättning och kundhantering. Denna innovativa plattform möjliggör för kunder att anpassa priser och erbjudanden baserat på kundgrupper, produktkategorier och volym. Samtidigt har företaget introducerat ett administratörsverktyg som ger kunder kontroll över användarrättigheter och skapar en personlig upplevelse. Från prisförfrågningar till favoritlistor och säljstöd har Erik Larsen & Søn utvecklat en digital infrastruktur som överträffar kundförväntningar.

Vi vill säkerställa att våra kunder har den bästa möjliga upplevelsen när de handlar när det passar dem. Därför behöver vi se till att produktdata alltid är komplett, korrekt och lättillgänglig, och att de enkelt och intuitivt kan hitta rätt produkter till rätt priser. Samtidigt har våra kunder olika önskemål om vilka rättigheter deras olika användartyper bör ha. 

The Result

Optimerad B2B-webbshop: Personliga priser och användarrättigheter

Resultatet är en användarvänlig webbshop med ett PIM-system där kunder kan se rätt priser och kontrollera vilka anställda som har tillgång till webbshopen och vilka rättigheter de har. Det finns favoritlistor som kan anpassas enligt kundens önskemål.

Med effektiviserad produktdatahantering från PIM kan företaget presentera kunderna korrekt och omfattande information över sina webbshoppar. Detta har inte bara ökat effektiviteten i affärsprocesserna utan har också stärkt kundupplevelsen och banat vägen för mer konkurrenskraftig B2B-handel inom byggbranschen.

Segment

eCommerce and PIM

Location

Denmark

Partners

Flex Media

By clicking 'Accept All' you consent that we may collect information about you for various purposes, including: Statistics and Marketing