Beijer Ref
Fullt integrerade B2B e-handelslösningar med PIM kopplade till deras ERP-system, Microsoft Dynamics AX
Fyra verksamheter under Beijer Ref behövde alla en ny e-handelslösning. H. Jessen Jürgensen, Aircon Teknik, Armadan och BKF-Klima distribuerar alla kylsystem, luftkonditionering och värmepumpar på B2B-marknaden. Deras behov var alltså relaterade, och de ville dra nytta av den uppenbara möjligheten till skalfördelar.
Beijer Ref är en världsomspännande koncern med ett 70-tal dotterbolag i Europa, Asien och Afrika. Årsomsättningen är cirka 21,1 miljarder kronor med försäljning i 42 länder. Beijer Ref-koncernen tillhandahåller ett brett sortiment av produkter till kunder över en stor del av världen. Produkterna täcker områdena kommersiell kyla, industriell kyla, luftkonditionering och värme.
Utmaning
Fyra företag inom den svenska koncernen Beijer Ref behövde alla nya e-handelslösningar. H. Jessen Jürgensen, Aircon Teknik, Armadan och BKF-Klima distribuerar alla kylsystem, luftkonditionering och värmepumpar på B2B-marknaden. Deras behov av nya e-handelslösningar var därför relaterade, och de ville dra nytta av den uppenbara möjligheten till skalfördelar.
På koncernnivå hade man beslutat att använda MeDaPro som PIM-system, och alla fyra företagen använde redan ERP-systemet AX - så både PIM och ERP var redan på plats.
Lösning
Flera av företagen hade redan goda erfarenheter av DynamicWeb, så det var ett självklart val för ett CMS-system. Den nyckelfärdiga standardlösningen för e-handel från DynamicWeb visade sig täcka alla företagens behov, inklusive integration till AX.
Twins utvecklade några specialelement och konfigurerade exempelsidor. Baserat på detta har de fyra företagen byggt sina egna webbplatser.
Produktsidor och översikter genereras automatiskt med produktdata från PIM-systemet. Alla fyra webbplatserna ligger i samma DynamicWeb-lösning. Därför har integration och specialutveckling bara behövt göras en gång. Detta är ytterligare ett ställe där de har dragit nytta av skalfördelarna med att utveckla fyra lösningar samtidigt.
Resultat
De fyra företagen har uppdaterat sin digitala närvaro för att återspegla de moderna företag de är.
Bättre produktsökning med fritextsökning och filter har gjort det lättare för kunderna att hitta relevanta produkter, och detaljerade produktpresentationer har gjort det lättare att välja rätt produkt. Dessutom har kunderna fått en ny plats där de kan se orderstatus, orderhistorik, möjlighet att gräva fram gamla fakturor etcetera.
Detta har ökat onlineförsäljningen. Samtidigt har den nya lösningen frigjort tid för medarbetarna att steg för steg börja dra nytta av de marknadsföringsfunktioner som följer med DynamicWeb-plattformen.
Segment
B2B, PIM, CMS, Marketing, Dynamics AX
Plats
Denmark/Sweden
Webbplats
Partner
Easyflow Agency