Onlinebutikens guide till galaxen - del 4
Det här är del 4 av Synlighets bloggserie. I den här bloggserien ska vi ta en titt på 11 steg som kan öka försäljningen i din webbutik.
Förra veckan var mer specifika sökord, Facebook-annonsoptimering och anpassade webbadresser för alla filter huvudteman. Ju mer specifika sökord, desto högre omvandlingsfrekvens. Att ha egna webbadresser på filtreringen ger dig ytterligare en möjlighet att optimera. Använd Facebook Shopping som en annan försäljningskanal som leder tillbaka till din webbutik.
Tips nummer 9: Rikta in dig på de som letar efter det du säljer – in-market, affinity och custom audiences
Om du planerar marknadsföringsåtgärder som syftar till att nå nya delar av målgruppen rekommenderar vi att du testar de tre publiktyperna in-market, affinity och custom. Dessa tre inriktningarna syftar till att träffa människor som aktivt har visat intresse för de produkter och tjänster du erbjuder, men som inte nödvändigtvis har besökt din webbutik tidigare.
In-market-publiken består av personer som under de senaste 24-48 timmarna aktivt har sökt på Google efter olika produkter eller tjänster. Många gör research i förväg efter de produkter de vill göra ett riktigt fynd på. Framför allt letas det mycket efter kategorier som kläder, smink och elektronik. Säljer man kläder till kvinnor är det självklart att testa inriktningen "på marknaden för att köpa damkläder". Det finns dussintals sådana produktkategorier.
Affinitypublik, eller intressemålgrupper, beskriver det långsiktiga intresset hos en grupp människor. Det kan vara beskrivningar som att de är en foodie (någon som älskar mat) eller en nyhetsjunkie (läser timtals av tidningar och nyheter). Genom att rikta in dig på sådana målgrupper kommer du inte nödvändigtvis att nå personer som är ute efter att köpa något just nu. Men någon gång kommer de in i shoppingläge, och då är det bra att de vet om dig.
Med anpassade målgrupper kan du skapa dina egna in-market- och intressegrupper. Du gör detta med vad Google kallar Custom Audiences. I stället för att använda Googles fördefinierade listor kan du ange dina egna sökord och webbplatser som du tror att din målgrupp använder. Ett tips är att skapa en målgrupp som riktar sig till personer som har varit på dina konkurrenters webbplatser. Om de är intresserade av vad dina konkurrenter har att erbjuda så kan de väl besöka dig också?
Tips nummer 10: Tre insikter som berättar vad din målgrupp behöver
Ett återkommande tema vi ser i nätbutiker som verkligen sätter försäljningsrekord och uppfyller ambitioner är att de tar kundvård på allvar. De lämnar inte kunderna själva, även om butiken är online istället för i ett rum med butiksanställda. I den digitala världen har du tillgång till otaliga datapunkter som du kan använda för att analysera hur nätbutiken presterar. Det största misstaget du gör är att inte använda något av alternativen.
Här är tre rekommenderade datapunkter som vi gärna analyserar för att få input om vad målgruppen saknar:
- Intern sökning – vad besökaren inte hittar
Interna sökningar på din webbplats ger värdefulla insikter som du kan använda för att förbättra informationen på din webbplats. Om det finns återkommande sökfraser kan det vara ett tecken på att du borde marknadsföra innehåll bättre. - Sökordsanalys – vad undrar målgruppen om dina produkter?
Du använder inte bara de sökord som konverterar, utan inkluderar också sökord som målgruppen använder för att göra research. Demonstrera din expertis tidigt i köpprocessen för att knyta ett närmare band med den potentiella kunden. - Topprodukter – prioritera unikt innehåll för de viktigaste produkterna först
Det kan vara utmanande att göra ett lika bra jobb för alla dina produkter om du har hundratals, kanske tusentals produkter. Föreställ dig dina viktigaste produkter och arbeta dig igenom dem från toppen.
Tips nummer 11: Gå från fast till flytande marknadsbudget baserat på livstidsvärde
Företag som verkligen förstår kundresan och utformar marknadsbudgetar efter kundens livstidsvärde, kan skryta med kostnadsbesparingar på upp till 30 %. Omsättningsökningen kan bli så mycket som 20 %. Har du även egna budgetar för branding och testning? Vad du baserar dig på när du utformar din marknadsföringsbudget har stor inverkan på vilka resultat du skapar och säger mycket om hur digitalt mogen din verksamhet är.
Nivå 1: fast budget
Många företag börjar sin reklamverksamhet med fasta budgetar, vanligtvis inställda i ett kostnadsfokus av typen "det här har vi råd att använda". På denna nivå sätts en årlig eller månatlig budget för annonseringen. En tydlig konsekvens är att man på så sätt saknar flexibilitet att göra snabba anpassningar av budgeten om marknaden plötsligt skulle förändras.
Nivå 2: Resultatbaserad budget (ROAS/CPA)
Företag som har implementerat prestationsbaserade budgetar har tagit ett viktigt steg för att få ut mer av säsongsfluktuationer och är riggade för att öka försäljningen. Budgetar är dynamiska och hanteras enligt uppnådd avkastning per annonskrona (ROAS) eller kostnad per förvärv (CPA). Så länge du ligger över den gräns du har satt som krav på lönsamhet spenderar du så mycket pengar som din likviditet tillåter.
Nivå 3: Prestationsbaserad budget + testbudget + varumärkesbudget
På den tredje nivån hittar du företag som arbetar med minst tre olika typer av budgetar. Den första budgeten är en prestationsbaserad budget, som förklaras i nivå 2.
Vi har valt att kalla den andra budgeten för en "testbudget". Det är en budget avsatt i syfte att skaffa erfarenhet genom att testa nya marknadsmått. Om du inte testar kommer du aldrig hitta hur du kan förbättra dig. Och kom ihåg; testa med syftet att ta reda på det, bekräfta inte redan existerande antaganden!
Den tredje budgeten är en dedikerad budget för varumärkesbyggande aktiviteter där målet inte är försäljning här och nu, utan av långsiktig karaktär.
Nivå 4: Kundens livstidsvärde (cLTV)
Företag på fjärde nivån har gått bort från att bara titta på kostnaden för att få en försäljning, till att titta på vad en kund har varit värd historiskt. De jobbar fortfarande med varumärkesbyggande och tester, MEN de utvärderar säljkampanjerna utifrån kundernas historiska livstidsvärde.
Vill du veta mer?
Veckans blogginlägg gav dig de tre sista stegen du kan ta för att öka omsättningen i ditt företag. Insikt om din målgrupp under hela köpprocessen är viktig att ha.
Du måste veta vad kunden vill lära sig, vad de behöver och du måste rikta in dig på de som letar efter det du säljer. Det sista draget handlar om företagets marknadsföringsbudget, och en fast, årlig eller månatlig marknadsföringsbudget ger dig inte nödvändigtvis den frihet du behöver för att vara där kunden är, när de är där.
Vill du ha mer detaljerad information om hur man genomför dessa två åtgärder?