Blog

Onlinebutikens guide till galaxen - del 2

DynamicWeb

Det här är del 2 av Synlighets bloggserie. I den här bloggserien ska vi ta en titt på 11 tips som kan öka försäljningen i din webbutik.

Förra veckan var engagemang och merförsäljning huvudteman och vikten av produktrekommendationer, recensioner, ersättningar och listfunktioner var tydlig. Du fick också 10 bra tips på hur du kan lägga upp dina nyhetsbrev för att skapa engagemang från kunden.

 

Tips nummer 3: Fem steg som ökar omvandlingsfrekvensen på dina produktsidor.

Besökare som besöker produktsidor på din sajt har kommit långt på kundresan. Nu återstår jobbet att övertyga och försäkra målgruppen att det är just dig de ska handla av.
 
Arbetar man systematiskt med dessa fem faktorer kommer fler att göra inköp.
 
Börja till exempel med:
  • Säkerställ relevans i budskap genom olika kanaler.
  • Se till att budskapet på produktsidan stämmer överens med budskapet i marknadsföringen.
  • Skapa tydlighet genom att lyfta fram pris, leveransalternativ och villkor.
  • Framhäv korrekt information vid utcheckningen för att undvika förvirring och frustration.
  • Minimera distraktioner genom att ta bort irrelevant innehåll
  • Ha inga popup-fönster eller något annat på produktsidan. Tillhörande eller liknande produkter kan placeras längre ner på sidan.
  • Ta bort osäkerhet vid utcheckning.
  • Ge klarhet vid utcheckning. Hur många steg måste de gå igenom? När kommer de att debiteras för beloppet?
  • Skapa brådska och knapphet.
  • Ett mycket effektivt knep. Har du en kampanj som snart tar slut? Eller får du in varor igen i lager? Var tydlig med detta.
 

Tips nummer 4: Google Shopping – ett måste för alla onlinebutiker

Google Shopping är ett annonsformat som baserat på ett produktflöde från din webbutik visar annonser i Googles sökresultat när målgruppen letar efter exakt de produkter du säljer. Du når med andra ord ut till de mest köpklara i målgruppen och berättar att du har precis vad de letar efter.
 
När Google Shopping är på plats kommer de allra flesta att erfara att denna annonsering lönar sig för varje investerad krona jämfört med andra marknadsföringsåtgärder. Du når en väldigt relevant målgrupp som också är långt i köpprocessen. Det ger snabbt bra resultat. Men fall inte för frestelsen att dra slutsatsen att resultaten är tillräckligt bra. Det är stora nivåskillnader i strategin för en webbutik som verkligen får mycket tillbaka för denna annonsering jämfört med de som får tillbaka en liten del.
 
Nivå 1
Du har implementerat Google Shopping med en enda kampanj för alla dina produkter och det rullar och går. Det innebär att du låter Googles algoritmer styra vilka produkter som får flest visningar och du sätter gärna ett lönsamhetsmål övergripande för alla dina produkter (ROAS-mål). Det innebär bland annat att du missar möjligheten att prioritera större delar av budgeten till dina viktigaste produkter.
 
Nivå 2
Nästa nivå är att dela upp produkterna i minst två grupper där du skiljer på rabatterade produkter i samband med en kampanj och vanliga produkter. Genom att dela upp produkterna i två kan du bättre kontrollera hur mycket av budgeten du vill lägga på kampanjprodukterna, och du kan köra en mer "aggressiv" strategi för att visa dessa produkter medan kampanjen pågår.
 
Nivå 3
De nätbutiker som verkligen ser bra resultat av shoppingkampanjerna har ett väldigt medvetet förhållande till sitt produktflöde. Eftersom Google Shopping-kampanjer inte använder sökord utan produktflödesinformation kommer du att ha stor nytta av att optimera ditt flöde. Arbeta med titlar, beskrivningar, bilder och produktattribut, för att få fler annonsvisningar och därmed mer försäljning.

Tips nummer 5: Implementera strukturerade data för att lysa i sökresultaten

När din målgrupp googlar har du knappt en sekund på dig att fånga målgruppens uppmärksamhet och övertyga om att det är just din webbsida de ska besöka. Med strukturerade data gör du det enkelt för Google att presentera dina produkter på bästa möjliga sätt i sökresultaten. Nätbutiker som har implementerat strukturerade data får en stor konkurrensfördel då de får nyckelinformation framhävd på ett sätt som sticker ut.
 
Det finns en lång lista med olika datapunkter som kan väljas. Några av de viktigaste sakerna att lyfta fram för nätbutiker är:
  • Produktnamn
  • Pris
  • Stjärnbetyg
  • Recensioner
  • Lagerstatus

Vill du veta mer?

Veckans blogginlägg gav dig de nästa tre stegen du kan ta för att öka försäljningen i ditt företag. Optimering av produktsidor och synlighet på sökmotorer är veckans viktiga ämnen. För att lyckas med bra sökmotormarknadsföring är det viktigt att ha bra produktsidor som förmedlar ditt budskap och tar fram produkternas egenskaper och fördelar.

 

By clicking 'Accept All' you consent that we may collect information about you for various purposes, including: Functionality, Statistics and Marketing