Onlinebutikens guide till galaxen - del 2
Det här är del 2 av Synlighets bloggserie. I den här bloggserien ska vi ta en titt på 11 tips som kan öka försäljningen i din webbutik.
Tips nummer 3: Fem steg som ökar omvandlingsfrekvensen på dina produktsidor.
- Säkerställ relevans i budskap genom olika kanaler.
- Se till att budskapet på produktsidan stämmer överens med budskapet i marknadsföringen.
- Skapa tydlighet genom att lyfta fram pris, leveransalternativ och villkor.
- Framhäv korrekt information vid utcheckningen för att undvika förvirring och frustration.
- Minimera distraktioner genom att ta bort irrelevant innehåll
- Ha inga popup-fönster eller något annat på produktsidan. Tillhörande eller liknande produkter kan placeras längre ner på sidan.
- Ta bort osäkerhet vid utcheckning.
- Ge klarhet vid utcheckning. Hur många steg måste de gå igenom? När kommer de att debiteras för beloppet?
- Skapa brådska och knapphet.
- Ett mycket effektivt knep. Har du en kampanj som snart tar slut? Eller får du in varor igen i lager? Var tydlig med detta.
Tips nummer 4: Google Shopping – ett måste för alla onlinebutiker
Tips nummer 5: Implementera strukturerade data för att lysa i sökresultaten
- Produktnamn
- Pris
- Stjärnbetyg
- Recensioner
- Lagerstatus
Vill du veta mer?
Veckans blogginlägg gav dig de nästa tre stegen du kan ta för att öka försäljningen i ditt företag. Optimering av produktsidor och synlighet på sökmotorer är veckans viktiga ämnen. För att lyckas med bra sökmotormarknadsföring är det viktigt att ha bra produktsidor som förmedlar ditt budskap och tar fram produkternas egenskaper och fördelar.