Onlinebutikens guide till galaxen - del 1
Blog

Onlinebutikens guide till galaxen - del 1

DynamicWeb

I den här bloggserien ska vi ta en titt på 11 tips som kan öka försäljningen i din webbutik. Denna serie kommer att pågå under 4 veckor, och vi ger dig 2–3 nya tips varje vecka.

Att lyckas i en webbutik på dagens konkurrensutsatta marknad kräver mer än bara en kundvagn. Du måste inte bara ha flera system och den senaste tekniken utan du måste också kunna använda och ha expertis inom tekniska lösningar, CRM, kundtjänst, digital marknadsföring, betallösningar, sociala medier, videoredigering, nyhetsbrev, sökmotoroptimering, och så vidare…

 

Tips nummer 1: Rekommenderade produkter, recensioner och listfunktioner för merförsäljning och ökad varukorg.

De skickligaste säljarna har en sak gemensamt. De lyckas på ett trovärdigt sätt visa att de förstår kundens utmaningar och löser dem på ett sätt som ger både nöjda kunder här och nu, ökad lojalitet och merförsäljning. Du måste återskapa detta i din webbutik. Du ska ha innehåll och teknik som tar hand om behovet av tips, inspiration och hjälp med att välja rätt produkt.

Alternativen eller relaterade produkter

Att visa relaterade produkter eller alternativ är en viktig funktion i din webbutik. När kunden går till kassan ska du ha en funktion där du visar till exempel "andra har också köpt" eller "tillbehör" till den valda produkten. Det kan till exempel vara att köpa de skor som passar till de byxor som väljs, eller köpa med extra sulor till de skor som väljs. Du måste även kunna visa produkten i andra varianter. Är det i en annan färg eller material?

Du behöver teknik som gör att du kan sätta upp olika ytterligare säljlopp både utifrån dina kunders beteende och utifrån vilka säljstrategier du har. Det kan vara:

  • Visa utvalda favoriter inom samma produktkategori som kunden visar intresse för.
  • Se produkter som andra kunder ofta köper samtidigt
  • Tipsa om konsumtionsvaror kunden med största sannolikhet behöver

Recensioner och produktrecensioner

Ett viktigt argument för varför vi vill handla i fysiska butiker är att vi vill prova produkten på eller ta och känna på kvaliteten. I en webbutik tappar vi denna aspekt, även med bra bilder och produktbeskrivningar. Om du inte har något system för att samla recensioner är detta något vi definitivt rekommenderar. Detta kommer både att säkerställa att framtida kunder känner sig trygga i sina köp och det kommer att kunna ge mycket viktig input för vidareutvecklingen av de produkter du erbjuder.

Inköpslistor, önskelistor och favoriter

Att kunna erbjuda olika listfunktioner i din webbutik gör att du kan täcka behoven hos potentiella kunder som gör research samtidigt som du också får ovärderliga data om vilka produkter de är intresserade av, som du kan använda i din marknadsföring. Dessa kan vara listor som:

  • Önskelistor som kunden kan dela med sig av till exempel för bröllop, dop, namnsdagar eller jubileer
  • Favoriter, där kunden kan jämföra produkter de funderar på att köpa
  • Inköpslistor som kan förvaras, till exempel om du säljer förbrukningsvaror

Tips nummer 2: Nyhetsbrev - 10 e-postmeddelanden som kommer att öka försäljningen

Får du ett ordentligt grepp om din nyhetsbrevs strategi kommer du att kunna uppleva att detta blir den källa som ger dig överlägset mest försäljning i din webbutik. Vi rekommenderar att du skapar olika nyhetsbrevs flöden utifrån kundernas beteenden och intressen.

1. Tillbaka i lager
Informera dina kunder om att en slutsåld produkt finns i lager igen.

2. Övergiven kundvagn
Skicka påminnelser till kunder som har lämnat en aktiv varukorg utan att slutföra köpet.

3. Produktutbildning 
Ge kunden tillräckligt med information om produkterna för att säkerställa att de använder dem på rätt sätt.

4. Vinn tillbaka kunden
Skicka ett mejl till kunden om det var länge sedan de handlade hos dig. Kanske med en rabattkod?

5. Påfyllning av förbrukningsvaror
Påminn kunden om att köpa förbrukningsvaror du säljer, kanske i samband med en kampanj.

6. Bonuspoäng
Har du en kundklubb eller bonuspoäng? Kom ihåg att informera kunden om hur de tjänar och använder dessa. Har du några bra erbjudanden till medlemmar?

7. Kors försäljning
Försök att engagera kunden med andra produkter som är relevanta för tidigare köp.

8. Prissänkning på dina favoriter
Informera om kampanjer på kundens tidigare mest köpta produkter, eller som finns i favoritlistan.

9. Födelsedag eller andra årsdagar
Ge kunden en present eller en rabattkod om de har angett födelsedagen på sin profil.

10. Ny kund
Det första köpet av 

Vill du veta mer?

Veckans blogginlägg gav dig de två första stegen du kan ta för att öka ditt företags online försäljning. Engagemang och merförsäljning är ledorden från denna vecka och poängen här är att du alltid ska hålla kunden engagerad samtidigt som du ska kunna erbjuda kunden relevanta alternativ, recensioner och ersättningar för varje specifik kund.

 

By clicking 'Accept All' you consent that we may collect information about you for various purposes, including: Functionality, Statistics and Marketing